-
DE ARCHITECT
Een film is een samenkomst van een lang keuzeproces, waaraan makers zijn onderworpen om het juiste verhaal te vertellen. De bezigheid, het proces en het ontvangst van een film is storytelling.
We vergelijken het proces van filmmaken met het bouwen van een huis. Je kunt niet zomaar een fundering storten, lukraak wat stenen leggen en dan maar zien waar je uitkomt. Vooraf maakt de architect weloverwogen keuzes, die uiteindelijk in de bouwfase worden gerealiseerd. Wordt het een grote villa, of juist een rijtjeshuis? In een moderne, of klassieke stijl? Voor een gezin met 4 kinderen, of een enkele starter? Alle keuzes in de voorbereiding beantwoorden precies waar het huis aan moet voldoen qua stijl, vorm en functionaliteit. Dit keuzeproces is voor ons niet anders bij het produceren van video’s met storytelling. Alleen gaan de vragen niet over fundering en materiaal, maar over plot, setting, karakters, publiek, vorm en stijl.
-
EEN ANALOGIE
Storytelling is een strategie, waarbij video’s gebaseerd zijn op een verhaal. Met andere woorden, het narratief is het uitgangspunt. Het verhaal zorgt voor een emotionele connectie bij de kijker, die als het ware in de video worden gezogen. Storytelling is veel meer dan een verkooppraatje omdat het in het begin niet focust op een product of service, maar op het verhaal erachter. Merken hebben vaak de neiging om te communiceren over feiten en cijfers, maar die platte boodschappen zijn niet effectief. De kijker wil emotioneel betrokken worden bij een relevant verhaal, in plaats van slechts ontvanger te zijn van informatie.
'DE KIJKER WIL EMOTIONEEL BETROKKEN WORDEN'
-
Om in het maakproces de juiste keuzes te maken, gebruiken we onze wetenschappelijke achtergrond.
Door onze studies in de filmwetenschap hebben we
naar film leren kijken in relatie tot kunst, cultuur,
filosofie, geschiedenis en politiek.
Deze ‘filmwetenschap bril’ laat ons ook exact
uitleggen hoe en op welke manier een film effect heeft
op bepaalde (sub-)culturen.De film-theoretische bril is eenzelfde als waar de architect mee naar het bouwen van een huis kijkt.
Zij heeft geleerd om kennis in te zetten bij het
ontwerpen van een bouwproject, en alle keuzes
die daarbij komen kijken. Dat is precies wat wij ook doen. Wij zetten onze film-theoretische blik in bij elke keuze in het proces van storytelling
en brengen daardoor echt iets teweeg in onze verhalen.DOOR FILMTHEORIE KIJKEN WE NAAR FILM OP ALLE VERSCHILLENDE NIVEAUS
-
STAAT ALS EEN HUIS
We gaan voorbij aan het simpelweg communiceren van droge informatie in flistende beelden. Voor elke nieuwe productie nemen we de tijd om te bepalen welk verhaal er verteld moet worden, welke maker uit ons collectief dat verhaal het beste kan vertellen, wie het verhaal moet horen en in welke vorm.
Enfin, wij kunnen nog wel even doorgaan. Hebben we iets geraakt met ons verhaal en zou je meer willen weten over filmtheorie en storytelling?
Zoek gerust contact!